Pi, 19. apríla 2024.

Miroslav Kocúr: Za Boha, za národ – kresťanský národný populizmus

Poznámky

1 Táto práca bola pôvodne určená maďarskej verejnosti, ale dúfame, že nielen pre ňu môže byť užitočná.

2 Na rokovaní v Monori roku 1985 sa stretli predstavitelia najvýznamnejších prúdov proti-komunistického maďarského disentu za účelom zosúladenia stanovísk k dôležitým spoločenským otázkam. Pozri: A monori tanácskozás 1985. június 14-16. Budapest: 1956-os Intézet, 2005.

3 Najjasnejšie a najjednoznačnejšie stanovisko sformuloval Miroslav Kusý. Kusý otvorene hlása, že slovenský štát by mal poskytnúť Maďarom všetky menšinové práva. Pozri: Kusý, Miroslav: Co s našimi Maďarmi? Bratislava: Kalligram, 1998.

4 Takým bolo napríklad Spoločné vyhlásenie Verejnosti proti násiliu a Maďarskej nezávislej iniciatívy.

5 Podľa Johna Rawlsa práva a slobody je neprípustné obmedzovať v mene väčšieho blahobytu či s poukazovaním na pozície, ktoré sa vďaka obmedzeniu môžu obsadiť. Ďalej Rawls poukazuje na to, že rozšírenie práv a slobôd jedných nemusí nevyhnutne viesť k zúženiu slobôd iných; naopak, môže priniesť aj rozšírenie ich práv a slobôd. Pozri Rawls, John: Teorie spravedlivosti. Praha: Victoria Publishing, 1995, s. 48 – 50 a 149 – 153.

6 V tejto súvislosti je relevantné chápanie nacionalizmu ako mobiluzujúcej ideológie (Elie Kedouri), resp. ako nástroja politických elít (Karl W. Deutsch). Nepochybne ide o modernú komunikačnú jednotku (Benedict Anderson), v rámci ktorej vedúca politická vrstva tých národov, ktoré dosiahli štátnosť – vrátane intelektuálov vidiacich v národnej kultúre ideologickú zbraň -, prostredníctvom národného štátu získa dominantné pozície v oblasti nacionalistickej propagandy. Pod jej vplyv sa dostane väčšina médií, veľká časť kultúrnych a vzdelávacích inštitúcií.

7 Takáto diskusia sa na Slovensku odohrala napr. v súvislosti s parlamentným uznesením o Benešových dekrétoch, alebo pri prijímaní zákona o zásluhách Andreja Hlinku.

8 Národná identita je síce slobodne voliteľná, no jej zmena je proces plný odriekania a nevýhod. Pozri Song, Miri: Choosing Ethnic Identity. Cambridge: Polity Press, 2003, s. 40 – 41.

9 Tento typ argumentácie bol prítomný v rétorike politických strán, ktoré vytvorili koalíciu s Maďarmi, tak na Slovensku, ako aj v Rumunsku.

10 Maďari chcú znížiť mieru nevýhod, ktoré sa nahromadili počas vlád, v ktorých neboli prítomní, druhá strana by chcela posunúť euroatlantickú integráciu a hospodársku reformu, a chce eliminovať autokratické tendencie politiky.

11 Utláčanie menšín sa nezastavuje pri menšinách. Eliminácia národnej slobody iných zužuje aj národnú slobodu utláčateľov, aj keď sa jej prostredníctvom dostanú do dominantného postavenia. K formulovaniu tejto tézy sme sa dostali rozšírením známej tézy Johna Locka o ochrane slobody na oblasť národnej slobody jednotlivca. Podľa nej človek má právo postaviť sa na odpor proti štátnej moci ohrozujúcej jeho slobodu. Výsledok odporu ale nesmie prekročiť obnovu právneho štátu, nesmie sa stať zdrojom nového útlaku.

12 Prekazenie vedenia takejto diskusie z pozície moci sa môže stať nástrojom diktatúry nielen malej skupiny, ale aj väčšiny.

13 Konflikt zásady rovnosti menšín a politického spoločenstva považuje za najzávažnejší problém menšinovej otázky Jennifer Jackson Preece. Konkrétne ide to, že príslušníci danej menšiny spolu s ich špecifikami jednoducho nie sú považovaní za rovnocenných občanov. Pozri: Jackson Preece, Jennifer: Minority Rights – Between Diversity and Community. Cambridge: Polity Press, 2005, s. 9 – 13.

14 Máme na mysli najmä ponímanie svetového poriadku neokonzervatívnou Bushovou vládou, ktorej neboli cudzie ani dobývateľské snahy.

15 Pozri Sartori, Giovanni: Teória demokracie. Bratislava: Archa, 1993, s. 158 – 174.

16 Maďarsko uznalo samostatné Slovensko medzi prvými.

17 Podľa Davida Millera spoločná existencia rôznych národných a iných skupinových identít je možná, dokonca možno dosiahnuť aj ich harmóniu. K tomu sú ale potrebné špeciálne práva a inštitúcie. Pozri Miller, David: On Nationality. Oxford: Clarendon Press, 1995, s. 153.

KOCÚR, MIROSLAV. Za Boha, za národ – kresťanský národný populizmus. In Národný populizmus na Slovensku a slovensko-madarské vztahy 2006 – 20092009 Fórum inštitút pre výskum menšín, Šamorín.